Informatie en uitleg over de term: Zoekintentie.

De betekenis van zoekintentie

Zoekintentie, ook wel een Search Intent genoemd, is de reden achter een zoekopdracht die mensen uitvoeren in zoekmachines. Het middelpunt van elke zoekopdracht is een vraag, opdracht of een probleem.

Zoekwoordonderzoek kan u inzicht verschaffen in de aard van de pijnpunten en behoeften van uw doelgroepen of dat nu navigatie-, informatief of transactiegericht is hun interesses, de hoeveelheid interesse die er is (aangegeven door zoekvolume), de mate van concurrentie voor die zoekopdrachten, en zelfs het formaat waarin ze die informatie verkiezen.

Zodra u heeft geëvalueerd welke zoekwoorden geschikt zijn, kunt u deze gebruiken om uw contentcreatie te informeren en ze in de content zelf op te nemen, zodat uw publiek een grotere kans heeft om u in de zoekresultaten te vinden.

De zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht kunnen van gebruiker tot gebruiker verschillen. Het is niet zo dat iedereen totaal andere resultaten ziet. In plaats daarvan ziet iedereen veel van dezelfde “generieke” vermeldingen. Maar er zullen ook enkele lijsten verschijnen vanwege waar iemand is, wie ze kennen of hoe ze op internet surfen.

Zoekmachines proberen ook de resultaten die ze leveren te koppelen aan de bedoeling van de zoekopdracht van de gebruiker.

Zoekmachines worden steeds geavanceerder en beter in het meten hoe goed een pagina overeenkomt met de intentie, en pagina’s die goed scoren, zijn pagina’s die het beste antwoord geven op de zoekopdracht van zoekers.

Verschillende pagina’s op uw site zijn waarschijnlijk afgestemd op de verschillende fasen van de reis van uw klanten. Als u begrijpt hoe uw doelgroepen in verschillende stadia van hun reis zoeken, kunt u inhouds- en zoekwoordstrategieën opstellen die ervoor zorgen dat u inspeelt op hun specifieke behoeften.

Zoekintentie kan doorgaans worden gecategoriseerd als:

  • Informatief: dit zijn meestal zoekopdrachten in de bovenste trechter, wat betekent dat gebruikers hun onderzoek beginnen en op zoek zijn naar meer informatie over een onderwerp of een oplossing voor een probleem.
  • Navigatie: deze zoekopdrachten bevatten meestal merk- of bedrijfsnamen of specifieke producten of diensten. Gebruikers zijn mogelijk op zoek naar een bepaald model, product of dienst of zijn geïnteresseerd in het laatste nieuws over een bedrijf of merk.
  • Commercieel: beschouw dit als zoekopdrachten in de middelste trechter. Gebruikers zijn dieper in hun onderzoeks- en overwegingsproces en zijn doorgaans op zoek naar meer informatie, waaronder product- of servicepagina’s.
  • Transactioneel: Nu zijn ze klaar om te kopen. Dit zijn onderaan de trechterquery’s – denk aan [kopen], [uitverkoop], [prijzen].

Woorden zijn nuttige aanwijzingen, maar de bedoeling gaat verder dan wat in het zoekvak wordt weergegeven. Een gebruiker die zoekt naar “hoogte toren Parijs” voert waarschijnlijk een informatieve zoekopdracht uit voor de lengte van de Eiffeltoren, en met de vooruitgang van machine learning kunnen zoekmachines een dergelijke bedoeling afleiden zonder dat de gebruiker expliciet de naam van het oriëntatiepunt intypt.