Informatie en uitleg over de term: Technical SEO.

De betekenis van Technical SEO

Wanneer de technische SEO (zoekmachine optimalisatie) van jouw website niet op orde is, wordt het lastig jouw content optimaal te laten scoren in Google. Bij technische SEO is het doel om manieren te vinden om een website gebruiksvriendelijker te maken. Een verhoging van de positie in zoekmachines en pagina’s bevordert een hoger niveau van vertrouwen bij bezoekers van je site. Houd rekening met deze 10 basis onderdelen:

  1. Indexering
  2. Mobile first
  3. Laadsnelheid
  4. URL’s
  5. Duplicate content
  6. Veiligheid
  7. Afbeeldingen
  8. Meta titels en beschrijvingen
  9. Gestructureerde data
  10. Redirects

Indexatie

Het maken van informatieve pagina’s met sterke content kost vaak veel tijd. Het is belangrijk dat je voorkomt dat er pagina’s zijn die uitgesloten worden van indexering, terwijl het juist de bedoeling is dat deze wel zichtbaar zijn. Er zijn verschillende manieren om de gewenste pagina’s zo snel mogelijk te laten indexeren:

  • Duidelijke navigatiestructuur
  • Interne links
  • Robots.txt bestand
  • XML en HTML Sitemap

Je website navigatie bevat links naar de belangrijkste pagina’s van je website. Wanneer je een kleine website hebt met slechts enkele pagina’s, kan je alle pagina’s hierin zetten, maar zodra jouw website groter wordt en tientallen, honderden pagina’s bevat, is dit niet meer mogelijk. Daarom dien je ook op andere pagina’s extra links toe te voegen, zodat alle gewenste pagina’s gevonden en geïndexeerd kunnen worden. Wanneer je links in bepaalde delen van de website plaatst moet je er voor zorgen dat deze goed werken. Als deze links goed werken kan Google jouw website beter doorlopen en vinden bezoekers gemakkelijk datgene naar waar ze op zoek zijn.

Met een robots.txt bestand kan je aan een zoekmachine aangeven welke pagina’s je liever niet hebt dat geïndexeerd worden, terwijl een Sitemap.xml bestand nou juist de pagina’s bevat die wel opgepikt dienen te worden. Het gratis programma Google Search Console helpt je om na te gaan of jouw website en pagina’s al goed geïndexeerd zijn.

Mobile first

De mobiele weergave is inmiddels zo belangrijk dat Google bij vrijwel alle websites overgestapt is op mobile first indexatie. Mobile first betekent dat dat de mobiele versie van je website het startpunt is in plaats van de desktop variant.

Google zorgt er dus voor dat eerst de mobiele versie wordt bekeken en op basis daarvan de indexatie en posities bepaalt. Het is dus van belang rekening te houden dat je content op mobiel correct en compleet is en daarnaast ook op je desktop variant getoond wordt.

Optimaliseer de laadsnelheid

Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers van jouw website al afhaken na het laden van de eerste pagina (bounce rate). Wanneer je pagina traag laadt, zal Google jouw website niet hoog in het algoritme laten terugkomen. Daarom is de laadsnelheid essentieel voor de ultieme gebruikservaring van jouw website. Je houdt daarmee bijvoorbeeld de bounce rate laag! Je kunt de laadsnelheid testen via Google Pagespeed Insights.

Met de introductie van Core Web Vitals heeft Google ook een manier gevonden om de laadsnelheid nog beter te koppelen aan de gebruikerservaring.

Google Core Web Vitals is een onderdeel van je laadsnelheid, waarmee Google in staat is om de gebruikerservaring nog beter in kaart te brengen.

  • Hoe snel kan je interactie krijgen op een pagina?
  • hoe lang duurt het alvorens het grootste element op de pagina geladen is?
  • Verspringt de pagina nog tijdens het laden?

Het zijn allemaal elementen die de gebruikerservaring allemaal beïnvloedden. Hiermee is het belang van een snelle website alleen nog maar groter geworden. Scoort jouw website slecht op de snelheidstesten? Dan is er werk aan de winkel!

Bouw een duidelijke URL structuur

Door ervoor te zorgen dat jouw URL’s niet te lang zijn en de juiste zoekterm bevatten, is jouw website beter vindbaar en wordt deze op de juiste manier weergeven in het algoritme. De URL bevat dus liever geen vreemde leestekens of /item=123, simpelweg omdat dit niet helpt met het bepalen van de inhoud van de pagina. Voorbeelde:

/online-marketing/

/online-marketing/seo/

/online-marketing/seo/technische-seo

“Google zegt het volgende over de opbouw van URL’s: een zoekmachine vriendelijke URL is kort, beschrijvend, leesbaar en consistent. De structuur van de URL moet logisch zijn.”

Duplicate content verwijderen

Er doen nog steeds verhalen de ronde dat dubbele content schadelijk is voor jouw website en de posities in Google. Gelukkig valt dit allemaal mee, maar toch wil je liever geen duplicate content op je website. Duplicate content wordt op twee manieren geïnterpreteerd.

  • De inhoud van de pagina vrijwel letterlijk hetzelfde of sterk lijkt op de inhoud van andere websites of andere pagina’s op jouw website.
  • Dezelfde content is te bereiken op verschillende URL’s. Hierdoor weet Google niet welke versie de juiste is, wat tot versnippering van waarde en mindere posities kan leiden.

We gaan kort in op de tweede variant, dit is namelijk een onderdeel van technische SEO. Een pagina wil je namelijk liever niet op verschillende manieren geïndexeerd hebben. Een website met www of zonder www zijn in de ogen van Google twee websites. Dit geldt ook voor URL’s met- en zonder hoofdletter of met- en zonder een trailing slash aan het einde van de URL. Zorg er dus voor dat deze varianten niet mogelijk zijn.

Wanneer je een pagina hebt met inhoud die lijkt op de inhoud van een andere pagina, maar beide pagina’s moeten wel getoond worden, dan kan je last krijgen van kannibalisatie. Ook dit is een technisch issue, welke je met een aparte tag kan oplossen, de canonical tag.

Een canonical tag geeft aan de zoekmachine aan wat de originele pagina is en zal ervoor zorgen dat alleen de gewenste pagina geïndexeerd wordt, terwijl beide pagina’s toegankelijk zijn voor jouw bezoeker

Let dus goed op jouw content en zorg ervoor de de juiste pagina’s opgepikt worden door de zoekmachines.

Veilige website

Nog lang niet alle websites zijn veilig. Een website, welke met https:// begint heeft een veiligheidsstempel, terwijl een website die begint met http:// dit niet heeft.

Stel; jij zou een website bezoeken die niet veilig lijkt te zijn, zal je dan verdergaan? Waarschijnlijk niet en zo denkt Google er ook over.

https, de s staat voor secure, zorgt ervoor dat eventuele persoonlijke gegevens beveiligd zijn, wanneer deze verstuurd worden. Denk aan inloggegevens en/of een formulier. Wanneer jouw website nog niet veilig is, heb je met spoed een SSL certificaat nodig. Dit kan je bij jouw hostingprovider aanvragen. De kosten hiervoor zijn, afhankelijk van het veiligheidsniveau, doorgaans nihil.

Afbeeldingen optimaliseren

Niets is vervelender dan een niet-werkende afbeelding op een website. Dit geeft niet het juiste signaal af en je wilt dat de pagina van jouw website er aantrekkelijk uitziet. Wanneer je een afbeelding op jouw website plaatst is het verstandig om goed te kijken naar de afbeeldingsgrootte en of deze goed laadt op de pagina. Een veel te grote afbeelding zal een negatief gevolg hebben voor de ervaring van jouw bezoeker en de laadtijd van de website, maak afbeeldingen dan ook niet groter dan nodig. Vergeet niet om de bestandsnaam en de ALT-tekst goed af te stemmen met de inhoud van je pagina, zodat de zoekmachine nog beter de pagina zal waarderen.

Unieke Meta titles en meta descriptions

De meta title en description zijn kleine stukjes tekst die je terugziet in Google, dus niet op je website zelf. Het is noodzakelijk dat het CMS van jouw website het mogelijk maakt dat dit aangepast kan worden. Deze twee onderdelen zijn onderdeel van de meta informatie van een pagina, welke een zoekmachine gebruikt om het onderwerp van een pagina te ontdekken.

Het invullen van deze kleine stukjes tekst worden vaak vergeten bij het maken van een nieuwe pagina of zijn niet goed geoptimaliseerd terwijl ze juist een belangrijke factor spelen in technische SEO. Wanneer je deze stukjes tekst schrijft, kun je het beste pakkende en weinig woorden gebruiken. De titel en beschrijvingen hebben maar beperkte ruimte, die je wel zo optimaal mogelijk wilt gebruiken. Zo zijn deze aantrekkelijk genoeg voor bezoekers om er ook op te klikken.

Google overschrijft inmiddels in meer dan 60% van de gevallen de meta beschrijving. Dit neemt niet weg dat het een kleine moeite is deze toch correct in te vullen

Gestructureerde data toe

Het belangrijkste doel van Google is de gebruiker zo snel mogelijk antwoord te geven op de ingegeven vraag. Gestructureerde data helpt de zoekmachine om de inhoud van jouw website en pagina’s beter te begrijpen en weer te geven in de zoekresultaten.

Denk aan informatie zoals prijs, concertdata of FAQ. Voor vacatures heeft Google zelfs een eigen oplossing ontwikkeld; Google for Jobs, waarvoor gestructureerde data noodzakelijk is.

Redirects instellen

Wanneer een URL verandert, dien je actie te ondernemen! Een verwijzing van een URL wordt ook wel redirect genoemd. Deze gebruik je om de bezoekers van jouw website de juiste pagina’s te laten zien. Door een redirect te plaatsen vertel je zowel zoekmachines als bezoekers dat de URL die wordt bezocht, vervangen is door een andere URL. Wanneer je een nieuwe website wil lanceren, dan zorgt een goede website migratie ervoor dat jouw vindbaarheid goed blijft.

Bij het gebruik van SEO-technieken moet hier rekening mee worden gehouden om interne concurrentie te voorkomen.

De SEO-strategie bestaat uit verschillende onderdelen die allemaal met elkaar verweven zijn en met elkaar samenhangen. Zo is er SEO op de inhoud, SEO in de linkstructuur en SEO in het technische aspect ervan. Er kan ook gesproken worden over een breed scala aan SEO-varianten, zoals SEO door middel van social media en SEO door advertenties.

Optimalisatietechnieken

Google heeft in december 2017 een vernieuwde versie van hun ‘SEO Starter Guide’ gepubliceerd. Hier staat duidelijk omschreven hoe het bedrijf denkt over de meeste belangrijke zaken rond zoekmachineoptimalisatie en worden er aanbevelingen – de do’s-and-don’ts van SEO – gedaan.

Geoorloofde technieken (white hat)

Enkele white hat (door Google toegestane) SEO-mogelijkheden:

  • Gebruik van trefwoorden in de meta-titel van een pagina (iedere unieke pagina een eigen unieke titel)
  • Gebruik van trefwoorden in (X)HTML heading-tags (<h1>, <h2>, <h3>)
  • Gebruik van trefwoorden in de paginanaam van een URL
  • Geen dynamic-page-parameters in een URL
  • Beperkte paddiepte in een URL, bij voorkeur via maximaal 3 mappen
  • Gebruik van trefwoorden in de “ALT”-tag van afbeeldingen
  • Gebruik van trefwoorden in de bodytekst van een pagina
  • Gebruik van trefwoorden in de ankerteksten van (interne) hyperlinks
  • Gebruik van een sitemap, maar te veel gebruikmaken van sitemaps heeft juist een negatief effect
  • Het verbeteren van de laadtijden van de website voor een betere bezoekerservaring
  • Het toepassen van ‘rich snippets’ voor meer informatie in de zoekresultaten
  • Websites die responsive/mobile-friendly zijn, krijgen een betere positie in Google
  • Gebruik van afbeeldingen in een blog
  • Gebruik van spreektaal in artikelen
  • Het beantwoorden van vragen die gebruikers hebben
  • Het gebruik van gestructureerde gegevens
  • Het uitsluiten van pagina’s die de bot van Google niet hoeft te bezoeken

Manipulatie (black hat)

Binnen de optimalisatietechieken wordt onderscheid gemaakt tussen white hat (toegestaan door Google) en black hat (niet toegestaan). De black hat-technieken zijn over het algemeen bedoeld om de volgorde van zoekresultaten te manipuleren. Naast deze geoorloofde technieken, proberen sommige websites de zoekresultaten van zoekmachines in hun voordeel te beïnvloeden door gebruik te maken van ongeoorloofde methoden (black hat SEO).

Een bekende methode is het plaatsen van trefwoorden in dezelfde kleur als de achtergrondkleur van de website zodat websitegebruikers die trefwoorden niet zien maar webcrawlers wel. Deze methodes werken soms voor een korte periode, totdat ze veel gebruikt worden. Dan verzinnen de makers van zoekmachines methodes om dit soort ongewenste optimalisatiemethoden tegen te gaan. Tegenwoordig treden makers van zoekmachines op tegen zulke ongewenste trucjes, waarbij websites zelfs uit de index van de zoekmachine verwijderd kunnen worden.

Google geeft aan dat het actief vergaren van backlinks (links inkopen of links ruilen voor zoekmachineoptimalisatiedoeleinden) wordt beschouwd als black hat SEO. Het komt erop neer dat alleen (maar niet alle) on-page SEO white hat is en bijna alle off-page SEO black hat.

Sommige webmasters manipuleerden hun posities in de zoekresultaten door pagina’s aan te maken met overbodige of irrelevante meta-tags. In Duitsland is dit manipuleren van zoekresultaten in 2004 door de rechtbank verboden. Een bedrijf met een te agressieve techniek loopt daarnaast kans te worden verbannen uit de zoekresultaten. Google een platform ontwikkeld om webmasters te helpen. Ook de zoekmachine Bing biedt de Bing Toolbox voor het optimaliseren van de website voor zoekmachines.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) gaat vaak over het maken van kleine aanpassingen aan onderdelen van uw website. Als ze afzonderlijk worden bekeken, lijken deze wijzigingen misschien stapsgewijze verbeteringen, maar in combinatie met andere optimalisaties kunnen ze een merkbare invloed hebben op de gebruikerservaring en prestaties van uw site in organische zoekresultaten. U bent waarschijnlijk al bekend met veel van de onderwerpen in deze handleiding, omdat het essentiële ingrediënten zijn voor elke webpagina, maar u haalt er misschien niet het maximale uit.

U moet een website bouwen die uw gebruikers ten goede komt en elke optimalisatie afstemmen op het verbeteren van de gebruikerservaring. Een van die gebruikers is een zoekmachine, waarmee andere gebruikers uw inhoud kunnen ontdekken. SEO gaat over het helpen van zoekmachines om inhoud te begrijpen en te presenteren. Uw site is mogelijk kleiner of groter dan onze voorbeeldsite en biedt heel andere inhoud, maar de optimalisatieonderwerpen in deze handleiding zijn van toepassing op sites van alle soorten en maten.

Bepaal of je site in de index van Google staat

Voer een site:https://voorbeeldwebsite.nl zoekopdracht uit naar de start-URL van uw site. Als u resultaten ziet, bevindt u zich in de index.

Wat als je site niet in Google staat

Hoewel Google miljarden pagina’s crawlt, is het onvermijdelijk dat sommige sites worden gemist. Wanneer onze crawlers een site missen, is dat vaak om een ​​van de volgende redenen:

  • De site is niet goed verbonden met andere sites op internet
  • U heeft zojuist een nieuwe site gelanceerd en Google heeft nog geen tijd gehad om deze te crawlen
  • Het ontwerp van de site maakt het moeilijk voor Google om de inhoud ervan effectief te crawlen
  • Google heeft een foutmelding ontvangen bij het crawlen van uw site
  • Uw beleid blokkeert Google van het crawlen van de site

Hoe krijg ik mijn site op Google?

Google is een volledig geautomatiseerde zoekmachine die webcrawlers gebruikt om het web constant te verkennen, op zoek naar sites om toe te voegen aan onze index; u hoeft meestal niets anders te doen dan uw site op internet te plaatsen. In feite wordt de overgrote meerderheid van de sites die in onze resultaten worden vermeld, niet handmatig ingediend voor opname, maar automatisch gevonden en toegevoegd wanneer we het web crawlen. Ontdek hoe Google webpagina’s ontdekt, crawlt en weergeeft.

We bieden webmasterrichtlijnen voor het bouwen van een Google-vriendelijke website. Hoewel er geen garantie is dat onze crawlers een bepaalde site zullen vinden, kan het volgen van deze richtlijnen ervoor zorgen dat uw site wordt weergegeven in onze zoekresultaten.

Google Search Console biedt tools waarmee u uw inhoud kunt indienen bij Google en kunt bijhouden hoe u het doet in Google Zoeken. Als je wilt, kan Search Console je zelfs meldingen sturen over kritieke problemen die Google tegenkomt met je site.

Je hebt misschien al het een en ander gelezen over SEO of zoekmachineoptimalisatie. Of misschien is dit zelfs je eerste artikel. Waar moet je precies mee beginnen als het om SEO gaat? In dit artikel leer je hoe je jouw content zoekmachine-proof kunt maken en hoe je er mee kunt beginnen.