Informatie en uitleg over de term: UX.

De betekenis van UX

UX gebruikerservaring (user experience) omvat alles de bezoekers van een website vinden d.m.v. wat ze zoeken en het gebruik ervaren. Van sitenavigatie tot de kwaliteit van uw inhoud tot sitesnelheid en meer. Vanuit structureel oogpunt wilt u het uw bezoekers intuïtief maken om te vinden wat ze zoeken.

Zoekmachines willen gebruikers niet alleen naar de meest relevante resultaten leiden, ze willen ze ook naar pagina’s sturen waar ze een positieve ervaring zullen hebben. Hoe nuttig is een relevante pagina immers als de gebruiker wordt gebombardeerd met advertenties of moeite heeft met het afronden van een transactie?

Dat betekent gemakkelijk toegankelijke navigatie, een duidelijke hiërarchie van pagina’s en inhoudsstructuur die gemakkelijk te volgen is, of ze nu op desktops of mobiele apparaten zijn.

Het bevredigen van de zoekintentie van uw gebruikers zal ook wonderen doen voor uw UX. Dit is waar eerste indrukken van belang zijn – laat sitebezoekers geen giswerk doen. Bezoekers moeten snel kunnen zien of je aanbiedt wat ze zoeken.

Aangezien de verwachtingen van het publiek sterk verschillen, zal UX dat ook van site tot site doen. Ga in op de voorkeuren van uw publiek en stem uw pagina’s af op hun behoeften.

Als uit uw onderzoek blijkt dat veel van uw bezoekers visuele beperkingen hebben, kunt u overwegen grotere lettertypen te gebruiken en uw toegankelijkheid voor ondersteunende technologieën te verbeteren. Als uw doelgroep is gecentraliseerd in één geografische regio, zorg er dan voor dat uw taal en inhoud weerspiegelen dat u dat gebied bedient.

Pas op voor onnodige WordPress widgets of plug-ins die je paginasnelheid vertragen. Gebroken links en zelfs typefouten en slechte grammatica spelen allemaal een rol in de ervaring van uw gebruikers.