Informatie en uitleg over de term: Rankingfactoren.

De betekenis van rankingfactoren

Het is grotendeels onduidelijk hoe zoekmachines zoals Google precies hun zoekresultatenvolgorde (SERP) bepalen. Wat er wel van bekend is dat zij doen dit voornamelijk op basis van geautomatiseerde algortimes en AI (machine learning) baseren. Met behulp van search ranking factors, waarbij aan elke factor een gewicht wordt toegekend. Er zijn enkele algoritmen openbaar bekend, omdat Google deze in patentvorm heeft vast gelegd.

In 1998 werd het oorspronkelijke PageRank-algoritme van Google gepresenteerd, toen nog onder de vlag van Stanford University, waar de Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin op dat moment werkten aan hun zoekmachine. In 2018 heeft Google 654.680 experimenten uitgevoerd en 3.234 wijzigingen in het algoritme aangebracht.

Tegenwoordig zijn de Google-zoekresultaten steeds vaker op de gebruiker afgestemd en er wordt ook meer regionaal verschillend, wat lokale SEO wordt genoemd. Het is voor kleine bedrijven in hun regio hiermee nu gemakkelijker geworden om te worden gevonden.

Enkele technische rankingfactoren zijn:

  • Laadsnelheid. De snelheid waarmee webpagina’s worden geladen is een factor in het ranking-algoritme van Google. Het doel van Google is om mensen snel te voorzien van relevante pagina’s. Wanneer een website traag laadt en ze deze via Google hebben gevonden, dan koppelen gebruikers dit al snel aan het gebruiks(on)gemak van Google en de kwaliteit van de zoekresultaten. Een pagina die snel laadt heeft daarom een streepje voor op de websites die traag laden. Bovendien zorgt een langzame website voor een slechte gebruikservaring en zullen bezoekers onverrichter zake snel de website weer verlaten. Dit zorgt voor een verhoging van het bounce-percentage en is hiermee dus van invloed op de positie.
  • Indexatie. Voordat een pagina zichtbaar wordt in de zoekresultaten van Google, moet hij eerst worden opgenomen in hun database. Dit proces heet indexatie. De duur hiervan kan variëren van dagen tot maanden, afhankelijk van de grootte van de website, kwaliteit van de (nieuwe) content en eventuele commando’s die men aan crawlers doorgeeft.
  • Fouten. Technische fouten (errors) zijn ook van invloed op de zoekresultatenvolgorde van een pagina: een error heeft een negatieve invloed op de ranking. Dit zijn de meest voorkomende errors:
  • Een 404-pagina wordt getoond zodra een pagina niet meer bestaat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer een nieuwe website wordt opgeleverd maar de pagina’s nog niet zijn doorverwezen. Ook kan dit komen door een typefout in een link op de pagina.
  • Een 301- en een 302-melding (ook wel redirect genoemd) geven beide aan dat een pagina verplaatst is naar een andere URL. Het verschil tussen de twee is dat een 302 een tijdelijke verhuizing aangeeft en een 301 een permanente verhuizing. Bij een 302 blijft de originele URL bestaan. Bij een 301 daarentegen wordt de originele locatie verwijderd uit de index en komt de nieuwe URL hiervoor in de plaats. Het grootste voordeel naast het gebruiksgemak voor de bezoeker is dat door een redirect doorverwezen wordt naar de nieuwe pagina.
  • Een 500-error is een probleem dat aan de serverzijde ligt en daar ook opgepakt dient te worden.
  • Een 200-code geeft aan dat de pagina aanwezig is en de inhoud die er op staat mag onder die URL worden geïndexeerd.
  • Duplicaatinhoud. Er is sprake van duplicaatinhoud (duplicate content) wanneer twee of meer pagina’s dezelfde of nagenoeg dezelfde inhoud hebben. Hierdoor ontstaat interne concurrentie waardoor een zoekmachine niet de juiste rankingwaarde kan bepalen.
  • Veiligheid. Een website wordt beveiligd door middel van HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). Hiermee worden de integriteit en vertrouwelijkheid van de gegevens van gebruikers beschermd. Zoekmachines hechten waarde aan deze bescherming, wat maakt dat deze webpagina’s hoger ranken dan webpagina’s zonder beveiliging.
  • XML-sitemap. Een XML-sitemap (vaak heet deze sitemap.xml) is een XML-bestand dat speciaal gemaakt is voor de zoekmachines en ook vooral gebruikt wordt door de zoekmachines. Deze is vergelijkbaar met een een inhoudsopgave in een boek. Hiermee kunnen zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing de inhoud van een site sneller indexeren.
  • Nationale en internationale targeting. Google gebruikt specifieke informatie om de verschillen tussen landen en taalvarianten te herkennen. Dit kan zowel vanuit een tag (Hreflang-tag) in de broncode of vanuit de XML-sitemap worden aangeduid. De Hreflang-tag is bedoeld om bij webpagina’s in meerdere talen, Google te laten weten in welke taal de content is geschreven en op welke regio de content is gericht.

Elke dag verandert het Google-algoritme. De meeste algoritmische aanpassingen worden niet aangekondigd door Google, maar tal van website-updates worden bijgehouden.

Google kondigt soms algoritmische updates aan (zoals de PageRank update). Google heeft meerdere SEO-updates geïntroduceerd om als zoekmachine zijn beste resultaten te blijven leveren op SEO-gerelateerde vraagstukken.