Hieronder vind je de allereerste podcast van School of SEO. In deze aflevering vertel ik mijn verhaal. Waar ik vandaan kom, wat ik heb gestudeerd en wat mij gevormd heeft tot de persoon die ik nu ben. Een introductie tot de persoon achter School of SEO.
De volgende afleveringen gaan over SEO, contentmarketing en boordevol tips en toepasbare kennis.
Hi! Onwijs leuk dat je naar mijn allereerste podcast luistert. Eerlijk? Ik vind het best spannend. Ik dacht dat er geen behoefte was aan nog een podcast – laat staan eentje over SEO – maar mijn volgers op Instagram lieten mij overduidelijk weten dat ze podcast over YouTube video’s kiezen. So here I am!
In deze eerste podcast wil ik jullie graag wat meer vertellen over.. Mijzelf. Mijn verhaal. Waar ik ben opgegroeid, hoe mijn leven tot nu toe is verlopen en hoe ik tot dit punt in mijn carrière ben gekomen. Mijn verhaal deel ik eigenlijk niet zo vaak. Misschien komt het deels door mijn opvoeding, want ik heb geleerd dat ik niet continu over mijzelf moet praten. Maar hey – je hebt op deze aflevering geklikt omdat je mijn verhaal wilt horen. Dus hier komt ie!
Mijn naam is Manouk (voor als je dat nog niet wist), en mijn verhaal begint in het pittoreske dorpje Beek. Niet Beek in Limburg, en ook niet Beek bij Nijmegen. Maar Beek in het gezellige Achterhoek. Ik ben opgegroeid in een dorpje met net 2000 inwoners. Er viel weinig te beleven, en er waren welgeteld 15 leeftijdsgenootjes in mijn dorp. Ik heb niet heel veel herinneringen aan mijn kindertijd. Al zijn een paar dingen mij wel bijgebleven: vanaf kleins af aan kwam ik al graag in het bos. Beek ligt namelijk tussen twee bossen in. Daar speelde ik graag met vriendjes en vriendinnetjes, of we gingen er in het weekend in met mijn vader en moeder. Wandelen in de natuur is voor mij een simpele vorm van geluk – wat ik nu nog steeds dagelijks doe met mijn fluffy hond Floyd. Mocht je mij volgen op Instagram – dan weet je vast over welke fluffball ik het heb.
Mijn kindertijd was dus niet zo… boeiend. Er was niks te beleven in Beek, en dat heeft ervoor gezorgd dat ik een rebelse tiener werd. Ik zal je de details besparen – maar mijn ouders hebben het zwaar gehad met mij. Van veel te vroeg beginnen met drinken en roken, tot stiekem naar feestjes gaan met vriendinnen uit een dorp verderop waar ik op de middelbare zat tot het moment dat ik thuiskwam met een tongpiercing. Die heb ik trouwens nog ingehouden tot ik denk mijn 24e. Als ik daar aan terug denk denk ik echt: what the fuck where you thinking? Ik heb gewoon een stuk staal in een spier laten zetten. En alleen omdat ik iets wilde doen wat niet iedereen durfde. Maar alle rebelse tiener taferelen ter zijde : er was één ding wat ik heel graag wilde. Ik wilde in een stad wonen. En vooral: uit huis gaan. Tijdens mijn tienerjaren begon ik op het VWO, maar omdat ik zo afgeleid was door alles ben ik geëindigd op het VMBO. Voor ik een HBO studie kon gaan doen moest ik eerst een MBO afronden. Ik koos voor Detailhandel in Arnhem, zodat ik in ieder geval iedere dag naar een “grote stad” kon afreizen. Die studie heb ik uiteindelijk versneld afgerond – in 2 jaar ipv 4 – omdat ik wist dat ik daarna op kamers kon in een nieuwe stad. En die stad werd Breda.
Mijn tijd in Breda – ik heb er 5 jaar gewoond – was fantastisch. Ik had eindelijk de vrijheid die ik wilde, een fijne kamer met uitzicht op het trainingsveld van de militairen (dat was echt top). Het enige nadelige is dat ik ‘het boerinnetje’ werd genoemd. Mijn Achterhoekse accent heb ik snel vervangen met een zachte G. Er wordt nu nog steeds vaak gevraagd of ik uit Brabant kom. Die zachte G krijg ik er niet meer uit. Het beste aan Breda is dat ik er een enorme vriendengroep aan overgehouden. En… zelfs mijn vriend. Al zijn we pas jaren na het afronden van de opleiding een stel geworden. Maar dat is een heel ander verhaal.
Nu ben je natuurlijk benieuwd wat ik heb gestudeerd en waarom ik die keuze heb gemaakt. Ik dacht altijd te weten wat ik (ongeveer) wilde worden. Regisseur bij een TV-serie, een hoofdredacteur van een tijdschrift of de eigenaresse van een mode imperium. Dat waren de drie verschillende jobs waar ik telkens op terugkwam. Wat ik toen nog niet wist maar nu wel besef is dat deze drie banen wat met elkaar in overeenkomst hebben. Het vertellen van een verhaal, en het continue blijven aanspreken van je doelgroep.
Tijdens mijn studie International Media & Entertainment Management op het NHTV wat nu Breda University heet maakte ik kennis met online marketing. Ik werd enorm getriggerd. Want met online marketing werk je niet alleen met verhalen, maar wordt dit ook nog eens ondersteund door cijfers. Ik besloot om het hele TV-productie onderdeel van mijn studie te laten vallen en mij alleen nog te focussen op content en marketing.
Pas aan het einde van mijn studie kwam ik in aanraking met SEO. Ik liep stage op de moderedactie van Grazia en leerde ik dat je content kunt schrijven dat óók vindbaar gaat worden in Google. Uiteindelijk is SEO zelfs een klein onderdeel geworden van mijn afstudeerscriptie. En ik wist eindelijk wat ik wilde doen met mijn carrière.
Na mijn afstuderen had ik moeite om een baan te krijgen omdat ik in Breda woonde en alle banen in regio Amsterdam waren. Na een jaar onsuccesvol solliciteren pakte ik mijn spullen en verliet ik Brabant voor Amsterdam. Binnen no-time had ik mijn eerste baan als online marketeer bij een marketing bureau en kon ik eindelijk mijn carrière starten. Ik heb in de jaren daarna als online/social/SEO-marketeer gewerkt bij verschillende bureaus, maar ook aan de klantzijde. In 2017 begon het te kriebelen en besloot ik fulltime te gaan freelancen want ik wilde graag volgens mijn eigen werkwijze werken. De jaren daarna heb ik voor veel mooie merken (o.a. Flow, Libelle, Margriet, Kek Mama) mogen werken en ze mogen helpen bij het opzetten van een SEO-contentstrategie. Dat bracht goed geld in het laatje, maar toch begon het in 2019 weer te kriebelen. Ik sprak heel veel ondernemers die niets met SEO deden omdat ze het te moeilijk vonden. Of omdat het klonk als heel veel werk. Die ondernemers hadden geen benul hoeveel klanten ze mislopen door niet zichtbaar te zijn voor de mensen die interesse hebben in hun aanbod. Ik besloot dat ik daar verandering in wilde brengen én lanceerde een online platform waarop ik mijn SEO-kennis wilde delen met ondernemers: School of SEO.
Inmiddels focus ik al een paar jaar fulltime op School of SEO en heb ik al veel ondernemers mogen helpen met het verhogen van hun kennis om zelf een goede online vindbaarheid te ontwikkelen. Ook heb ik Amsterdam achter mij gelaten. Al moest ik mijn vriend – ras Amsterdammer – wel even overtuigen om naar het platteland te verhuizen. Sinds 2020 wonen we in het mooie dorpje Deil in West-Betuwe. Tussen de velden vol peren- en kersenbomen, in een fijn huis met de beste tuin ooit. Want die konden we in Amsterdam en omgeving niet krijgen binnen ons budget. Wel ben ik bijna wekelijks nog in Amsterdam te vinden, maar ook in Den Bosch. Ik vind de rumoer van de stad heer-lijk – maar ben er na een paar uur ook weer helemaal klaar mee. Dan ben ik blij om ‘s avonds met een lekker biertje in mijn tuin te zitten waar ik letterlijk niets anders hoor dan vogeltjes. Oké – en soms een karaoke sessie van de buurman. Mijn uitstapjes naar Breda en Amsterdam waren nodig om mezelf te vormen tot wie ik nu ben. Maar als ik moet kiezen – dan kies ik het wonen in een dorp boven de stad. Het boerinnetje is er nog steeds.
Ik ben sinds 2017 ondernemer. Wat ik zo tof vindt aan het ondernemersleven is dat ik de persoon ben die bepaalt wat, waarom, hoe een wanneer ik doe. Ik werk meer dan ooit, maar werk niet van 9-17. Ik werk wanneer ik inspiratie heb, gefocust of goed uitgerust ben en neem vrij wanneer ik merk dat ik niet in staat ben goed werk te leveren. Deze vrijheid is priceless. Laat staan hoe erg ik waardeer dat ik alles wat ik niet leuk vind aan mijn werk kan schrappen of uitbesteden. Ik ben ervan overtuigd dat je alleen moet doen waar je goed in bent of wat je leuk vindt. Dat is the only way. Toen ik jaren geleden in loondienst werkte voelde ik mij vaak als een gevangene in een kantoor. Ik houd er niet van als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik zo rebels was in mijn tienerjaren.
Inmiddels werk ik bijna 9 jaar in de SEO-wereld. De passie voor SEO is nog langer niet weg, maar ik voel wel heel sterk dat ik nog veel meer wil doen. Ik heb een grote liefde voor content marketing, en het strategisch goed neerzetten van een merk. En dat is zo tof aan online marketing. Er komen steeds nieuwe vormen bij, en de online wereld en hoe consumenten reageren op marketing verandert continu. Daarnaast zijn álle resultaten meetbaar, zodat er doelgericht gewerkt wordt aan het behalen van het gewenste resultaat. En I love cijfers en data analyse, want dit bevestigd of ontkracht of je werkzaamheden leiden tot het gewenste resultaat.
Mocht je denken: ‘leuk om je verhaal te weten, maar wie ben je nu dan?’ Ik ben een introvert. En ik ben hyper sensitief. Ik functioneer slecht in een grote groep onbekende mensen, maar ratel je de oren van je kop als ik mij comfortabel bij je voel. In mijn vrije tijd verlies ik mij graag in een spannende serie, goed boek of Vogue uit welk land dan ook. Want die interesses zijn nooit verdwenen. Daarnaast wandel ik veel door de mooiste plekjes van de Betuwe met mijn hond Floyd, is lekker eten een topprioriteit in mijn leven – al moet dat wel vega of vegan zijn – en reis ik graag naar bijzondere uithoeken van de wereld. Het liefst plekken waar geen andere toeristen rondhobbelen. Mijn tofste reis was een zelf georganiseerde rondreis met de trein door Georgie, Azerbaijan en Armenië. Die raad ik iedere reisliefhebber aan.
Ik had mijzelf voorgenomen geen lange podcasts te maken, dus het is hoog tijd om deze podcast ten einde te brengen. Ik hoop dat je het leuk vond om mijn verhaal te horen. Vanaf volgende week plaats ik iedere week een podcast over SEO, contentmarketing, het ondernemersleven en mijn f*ck ups als ondernemer, maar ook toepasbare tips en kennis. Abonneer je op mijn podcast om meldingen te krijgen wanneer er een nieuwe aflevering online staat, en laat mij vooral via Instagram @school_of_seo weten wat je van de podcast vond. Stuur mij vooral een DM, dat vind ik gezellig!
Heel erg bedankt voor het luisteren – en hopelijk tot de volgende!
Wacht niet. Het juiste moment bestaat niet.
De beste manier om te groeien is door te beginnen. Niet door te wachten tot je doelgroep je een keer weet te vinden – want dat gebeurt niet zonder een goede strategie.
Door te investeren in je online vindbaarheid:
- Claim jij je expert-status in je vakgebied
- Bouw je aan een duurzaam leadgen kanaal
- Komen de klanten naar jou toe