Deze Blogcast geeft praktische informatie en tips over
de mogelijkheden van werken in de Online Marketing branche.
Dit artikel is interessant voor:
- Studenten in opleiding en/of zoekende naar specialistische studie mogelijkheden.
- Werkzame personen binnen de branche die geïnteresseerd zijn in het uitbreiden van hun huidige talent(en).
- Werkzoekenden die een functie zoeken in de branche.
- Werkgevers die op zoek zijn naar nieuwe functies of kandidaten ter uitbreiding van het huidige team of afdeling binnen het bedrijf.
- Bedrijven die opdrachten verstrekken aan zzp‘ers, freelancers en zelfstandige professionals.
Een baan in de Online Marketing branche biedt veel carrièremogelijkheden en is uitdagend door de afwisseling in trends en technologieën. Het is een enerverende en dynamische omgeving die constant in beweging is door de zeer competitieve elementen in de markt.
Luister de Podcast voor een uitgebreid en persoonlijk verslag.
“Ben je op zoek naar een droombaan in de online marketing? Ik vertel je er graag meer over”.
Functietitels
Beroepstitels en definities in de Online Marketing branche die mogelijk bij jou passen zijn:
- SEO Specialist (On-page en/of Technisch).
Werkzaamheden: optimaliseren van content, structuur en broncodes t.b.v. zoekmachine resultaten, laadtijd en UX. - SEA Specialist.
Werkzaamheden: optimaliseren en opzetten van betaalde online advertentie campagnes. - SEM Zoekmachine Marketeer.
Werkzaamheden: combinatie SEO en SEA taken. - Internet Marketeer / Online Marketing Manager.
Werkzaamheden: vergroten van de online vindbaarheid van een bedrijf, website, product of dienst. - Online Tekstschrijver / Webredacteur / SEO Copywriter / Content Marketeer.
Werkzaamheden: creëren en optimaliseren van content op online kanalen zoals blogs. - E-commerce Manager.
Werkzaamheden: optimaliseren van webshops. - Social Media Marketeer.
Werkzaamheden: creëren en optimaliseren van content op social mediakanalen. - Webdesigner.
Werkzaamheden: ontwerpen van digitale werkstukken zoals websites en logo’s. - Webcare medewerker.
Werkzaamheden: klanten helpen en te woord staan via telefoon, chat en e-mail.
- Webdeveloper.
Werkzaamheden: ontwikkelen, testen en implementeren van websites. - App Developer.
Werkzaamheden: ontwikkelen, testen en implementeren van apps.
Er bestaan meerdere functietitels die niet gelijknamig zijn aan bovenstaande titels maar nauw verwant zijn en dezelfde werkzaamheden omvatten.
Salaris informatie
De gemiddelde online marketeer verdient tussen de € 2500 en € 4200 bruto per maand.
Het salaris en de loonschalen voor een baan in de Online Marketing is afhankelijk en variërend op basis van werkervaring.
Onderstaande bedragen zijn de arbeidslonen berekend op basis van een arbeidscontract met een fulltime functie van 38 uur en verdeeld in 3 niveaus:
- Junior € 1800 – € 2500 (Gemiddeld verdien je € 2150) bruto per maand.
- Medior € 2500 – € 3000 (Gemiddeld verdien je € 2750) bruto per maand.
- Senior € 3000 – € 4500 (Gemiddeld verdien je € 3750) bruto per maand.
Er zijn uitzonderingen zoals het arbeidsloon van een Online Marketing Expert dat op € 5000 bruto per maand kan zitten. Een Expert is een werknemer op Senior niveau met een uitzonderlijke hoge dosis talent en ervaring.
Wanneer je een parttime functie hebt van 12-24 uur, dan kun je de bovenstaande bedragen terugrekenen door het bedrag te delen door 38 (uur) en te vermenigvuldigen met het aantal uur dat je werkt.
Arbeidsvoorwaarden (CAO)
Er is geen specifieke CAO voor online marketing functies. Daarom wordt bij online marketing bedrijven vaak met de CAO ICT (ICK-branche) gewerkt en bij bedrijven met een marketing afdeling wordt een eigen CAO gehanteerd waar vaak algemene marketingfuncties in opgenomen zijn.
In de CAO kun je regelingen en afspraken vinden over salaris, werktijden, werkomstandigheden, aanvullend pensioen, verlofregelingen, veilig en gezond werken.
Secundaire Arbeidsvoorwaarden
Optioneel bieden diverse bedrijven verschillend aan:
- Auto van de zaak.
- 13e maand.
- Winstdeling.
- Bonussen.
- Laptop.
- Intern opleidingstraject / bijscholing.
- Smartphone.
- Reiskostenvergoeding.
- Bedrijfsfitness.
- Fietsplan.
- Vrijdagmiddag borrel.
- Bedrijfslunch.
- Team uitjes.
- Thuiswerkdagen.
- Papadag.
- Korting op huismerk producten.
Deze aanvullingen zijn mooi meegenomen maar niet verplicht. Een werkgever beslist zelf of er aanvullende voorwaarden worden meegenomen in het contract. Deze extra toevoegingen worden vaak gebruikt om een sollicitant te verleiden en daarnaast om te voorkomen dat er gekozen wordt om een functie te bekleden bij een concurrent.
“Sluiten jouw CV (Curriculum Vitae), doelstellingen, kennis, talent en potentie aan op jouw carrière wensen? Denk hier goed over na dit voorkomt teleurstellingen voor jou als werknemer en van de werkgever”.
Functieomschrijvingen
Afhankelijk van de specifieke functie zijn er een of meerdere functieomschrijvingen op jou toepasbaar:
- Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen en on-page SEO optimalisatie van websites en webshops. Dit doe je door het creëren van relevante content (analyseren van het zoekgedrag van doelgroepen en maken van keyword analyses). Het bewaken van de kwaliteit van content en communicatie op websites en daarmee zorgen voor een positieve merkbeleving.
- Je bent verantwoordelijk voor het verzorgen van interne en externe presentaties en aanbevelingen d.m.v. audits. Dit doe je door het uitvoeren van SEO technische analyses en optimalisatie vaardigheden t.b.v. de site snelheid en UX (User Experience design / gebruikerservaring).
- Je bent verantwoordelijk voor het meten, analyseren en monitoren van website bezoekers. En daarnaast ook het vergroten van de conversie m.b.t. online campagne resultaten met als doel het genereren van maximaal relevant zoekverkeer. En daarnaast het opzetten van SEA-campagnes, door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Adwords, Bing Ads of Channable.
- Je coacht en inspireert collega’s tijdens projecten.
- Je beheert en bewerkt online content en E-commerce data via CMS-systemen zoals Magento, WordPress, Lightspeed en WooCommerce.
- Je bouwt en optimaliseert een conversational search propositie zoals gesproken zoekopdrachten (voice search).
- Je bent verantwoordelijkheid voor het verhogen van de autoriteit en het verbeteren van de interne en externe linkstructuur.
- Je draagt zorg voor een waterdicht redirectplan bij sitemigraties en redesigns, zodat er geen linkwaarde verloren gaat.
- Je bent zelfstandig in het ontwikkelen en implementeren van webapplicaties en/of apps.
- Je hebt een actieve rol in het adviseren en ondersteunen van klanten.
Het analyseren, monitoren en optimaliseren zijn belangrijke elementen en onderdelen die telkens terugkeren als rode draad in iedere online marketing functieomschrijving.
Werkervaring
Met behulp van verschillende tools genereer je marktinzichten. Je beschikt over een of meerdere kennis en talent omschrijvingen:
- Je hebt kennis van online marketing en digitale communicatie op gebied van SEO, SEA, SEM, Social Media, E-Commerce, E-mail- en content marketing.
- Je kunt templates ontwikkelen en uitbouwen.
- Je beheerst het maken van API-koppelingen en het installeren van plugins.
- Je hebt minimaal 1-3 jaar ervaring in deze of een vergelijkbare rol.
- Je beschikt over een ruime kennis van website development, webshops en online marketing.
- Je hebt een sterk strategisch, analytisch talent, herkent trends en patronen op basis van zelfstandige onderzoeken en analyses.
- Je bent een klantgerichte communicator die verbaal/schriftelijk sterk is in zowel Nederlands als Engels.
- Je bent een teamplayer die goed kan samenwerken en communiceren met leidinggevende, collega’s, klanten en opdrachtgevers.
- Je beheerst programmeertalen zoals PHP, MySQL, HTML5, CSS3 of Javascript.
- Je hebt ruim voldoende kennis van online beveiligingsprotocollen. Je kunt technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen implementeren zoals server wijzigingen en de installatie van beveiligings plugins.
Affiniteit in het gebruik van zoekmachines is een must en voor jou niet weg te denken. Je bent leergierig en analytisch sterk om op basis van data, zelfstandig ingrijpende beslissingen te nemen. Het beheren van een eigen website en/of blog is een pre.
Beheersing van tools
Je beheerst en hebt werkervaring met een of meerdere data en optimalisatie tools zoals:
- Searchmetrics.
- MajesticSEO.
- SEMrush.
- MOZ.
- ScreamingFrog.
- Visual SEO Studio.
- Ahrefs.
- SEO Monitor.
- Datatrics.
- Criteo.
- Social Media Advertising (o.a. Linkedin Ads, Twitter Ads, Facebook Power Editor).
- Plugins zoals Yoast SEO, Optimizely en WP Rocket.
- Afbeelding compressie plugins en tools zoals Optimole, Imagify en WP Smush.
- VWO Experience Optimization Platform.
- Hotjar.
Google heeft een compleet pakket aan data tools zoals Analytics, Search Console, Ads, Adsense, Lighthouse, Business, Shopping en Merchant Center. Ook zijn er plugins beschikbaar zoals Site Kit en AMP.
Functieprofielen
Afhankelijk van jouw karakter en kwaliteiten zijn er een of meerdere profielomschrijvingen op jou toepasbaar:
- Je adviseert op het gebied van content strategieën en technische verbeterpunten en geeft koers aan de vindbaarheid op websites. D.m.v. jouw conclusies werk je toe naar een organische groei.
- Je kunt operationeel mee te draaien in het onderhoud van websites.
- Je durft proactief te anticiperen op dalingen/stijgingen in zoekverkeer.
- Je werkt planmatig en gestructureerd aan meerdere opdrachten en je vindt het leuk om met collega’s op zoek te gaan naar klantgerichte oplossingen.
- Je volgt de laatste digitale marketing trends en bent op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
- Je bent creatief en bent sterk met content.
- Je weet klanten en collega’s te overtuigen op basis van feiten & data.
Borg staan voor kwaliteit en resultaat d.m.v. een data gedreven, resultaatgericht en een aantoonbaar sterk analytisch vermogen zijn belangrijke aspecten van jouw karakter dat je nodig hebt om de drive te hebben voor een baan in de online marketing.
“Jouw persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten maken het verschil in het uitvoeren van je taken en werkzaamheden. Ken jij jezelf goed genoeg om zeker te weten wat je wilt?”
Karaktereigenschappen
Om een duidelijker beeld te krijgen van het soort werk dat goed bij je past zijn dit enkele vragen die jij jezelf kunt stellen:
- Welke werkzaamheden vind ik het leukst?
- Waar ben ik goed in?
- Waar krijg ik energie van?
- Werk ik het liefst achter de computer of liever met mensen?
- Houd ik van afwisseling en diversiteit of van gestructureerd planmatig werk?
- Werk ik graag zelfstandig of presteer ik beter onder leiding?
- Voel ik mij prettiger thuis in een groot internationaal bedrijf, of sluit ik beter aan bij een compacte start-up?
- Welke waarden in een bedrijfscultuur vind ik belangrijk?
- Hoe belangrijk vind ik maatschappelijke impact in de uitingen van mijn werk?
Wanneer je weet welke taken je wel en welke je absoluut niet wilt of kunt uitvoeren kun je jouw keuze beter stroomlijnen. Maak een top 3 lijst in gedachten die echt bij jou passen. Je hoeft er niet direct al goed in te zijn want er zijn veel werkzaamheden die je in de toekomst nog kunt leren.
Openstaande vacatures vinden
Er zijn op internet veel openstaande vacatures te vinden op basis van fulltime, parttime, detachering, consultancy, ZZP en inleenbasis.
Je vindt vacatures in diverse online marketing functies op:
- Linkedin.
- Vacature sites.
- Uitzendbureaus.
- Recruiters.
- Vacaturepagina op de website van een bedrijf. Dit kan bij een online marketing bedrijf zijn of bij een bedrijf dat een online marketing afdeling heeft.
- Websites met opdrachten voor zzp‘ers, freelancers en zelfstandige professionals.
Tip: Recruiters en uitzendbureau’s rekenen een vergoeding aan het bedrijf waar je geplaatst wordt. Dit kan nadelig voor jouw salarisonderhandelingen zijn met als gevolg dat je een lager salaris betaald krijgt door je werkgever, omdat ze extra kosten aan de externe bemiddelaar moeten betalen.
Een bedrijf mag jou niet direct meer contacteren wanneer een bemiddelaar het eerste contact tussen jullie beide heeft gemaakt. Het loont dus om eerst zelf op zoek te gaan naar openstaande vacatures en bedrijven zelf rechtstreeks te benaderen.
Daarnaast rekenen sommige bemiddelaars na een aantal jaar een flinke overname som wanneer jouw werkgever je vast in dienst wil nemen. Soms is overname na een aantal jaar zelfs contractueel vastgelegd en verplicht gesteld. Deze valkuil kan resulteren in contractbeëindiging door jouw werkgever.
“Pas op met misleidende vacature omschrijvingen. Komt te titel overeen met de omschrijving? Zo is bijvoorbeeld een SEO Specialist niet de gehele dag aan het linkbuilden”.
Online Marketing opleidingen
Op middelbare scholen in het voortgezet onderwijs wordt er in economielessen algemene les gegeven over marketing. Hogere scholen, universiteiten en business scholen gaan dieper op de materie in en zijn er beter op toegespitst.
Opleidingsmogelijkheden:
- Relevante opleidingen in digitale marketing op MBO- en HBO-niveau: ROC’s in grote Nederlandse steden, Fabius opleidingen, NTI, NCOI, LOI, Hogeschool van Amsterdam, Lectric, Inholland.
- WO-niveau aanbieders van relevante bacheloropleidingen: Beeckestijn Business School, Nyenrode, OMBS (Online Marketing Business School), Amsterdam Business School.
Wil je nog een stap verder gaan en je specialiseren op specifieke vakgebieden dan kun je on- en offline cursussen, trainingen en opleidingen vinden zoals:
- Yoast Basis- en Experttraining.
- Google Adwords en Analytics gecertificering (Individual Qualification).
- MOZ Academy.
- SEMrush Academy.
Tip: zorg ervoor dat je voor een gecertificeerde of erkende aanbieder kiest die zich aan de richtlijnen van zoekmachines zoals Google houdt. Je herkent deze instellingen aan hun goede reputatie in de branche en horen al een geruime tijd bij de gevestigde orde. Ze hebben een transparante manier van communiceren en lopen voorop bij het implementeren en bespreken van nieuwe trends. Ook is hun cursuspakket up-to-date en relevant. Je behoort na het behalen van de cursus een officieel certificaat te ontvangen.
Extra tip: opleidingstrajecten van buitenlandse instellingen kunnen voorlopen op de huidige technieken in Nederland omdat zoekmachines hun aanpassingen doorgaans eerder implementeren en uittesten in landen zoals de Verenigde Staten. Hierdoor kun je een voorsprong pakken op toekomstige veranderingen in je vakgebied.
Online onderzoek
Wat is zijn de belangrijkste onderdelen die jouw werkgever moet bieden?
We hebben een opiniepeiling d.m.v. een online onderzoeksenquête gehouden naar de doorslaggevende keuzes die werknemers in de online marketing branche maken wanneer ze voor een baan en werkgever kiezen. Er moesten 6 antwoorden uit de 23 keuzemogelijkheden gekozen worden. Dit zijn de onderzoeksresultaten van onze casestudie:
De belangrijkste aspecten van mijn baan zijn:
- Het bedrijf waar ik werk geeft mij een stabiele baangarantie. 83%
- Het belangrijkste aspect aan mijn werk is de hoogte van mijn salaris. 76%
- Ik heb qua functie grote kans op doorgroeimogelijkheden. 75%
- Mijn werk is interessant en uitdagend, daarnaast verlang ik naar affiniteit met diensten en/of producten. 74%
- De secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop, bedrijfsfitness, bedrijfslunch en 13e maand zijn goed. 71%
- In mijn baan is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. 65%
- Ik heb mogelijkheden om thuis te werken. 63%
- Het bedrijf waar ik werk profileert zich online met een sterk merk en een positief imago. 57%
- Ik krijg de mogelijkheid tot interne opleidingstrajecten en/of bijscholing. 55%
- Mijn functie biedt veel mogelijkheden tot samenwerking met collega’s en/of externe professionals. 46%
- Ik heb korte reistijden door een prima afstand in woon-werkverkeer (max. 30 minuten). 43%
- Ik kan flexibel werken en mijn eigen werktijden bepalen. 39%
- Mijn baan biedt mij veel verantwoordelijkheid. 38%
- Ik heb de mogelijkheid om mijn werkzaamheden zelfstandig uit te voeren. 37%
- Ik houdt van afwisselende werkzaamheden aan klantzijde en bureauzijde. 35%
- Ik heb een voorkeur voor werkzaamheden aan de bureauzijde. 32%
- Ik heb een voorkeur voor werkzaamheden aan de klantzijde. 30%
- Mijn functie biedt veel mogelijkheden als leidinggevende. 21%
- Ik werk graag afwisselend met B2B en B2C klanten. 18%
- Ik werk voornamelijk graag met B2C (Business-to-Consumer) klanten. 16%
- Ik werk voornamelijk graag met B2B (Business-to-Business) klanten. 15%
- Ik werk graag bij een bedrijf dat regionaal actief is. 14%
- Ik werk graag bij een bedrijf dat op nationaal niveau actief is. 12%
“Zet de eerste stap richting je droombaan in de Online Marketing branche vandaag nog. Ik wens je veel succes en werkplezier!”
Conclusie
Samengevat zijn er ontzettend veel carrièremogelijkheden in de Online Marketing branche.
Een groot bijkomstig voordeel is dat werken in deze branche niet leeftijd gerelateerd is. Zo kan een ouder iemand bijvoorbeeld erg veel allround ervaring hebben en een jonger iemand beter op de hoogte zijn van recente technieken en het toepassen van moderne webdesigns.
Een ander voordeel is dat ook mensen met fysieke beperkingen werkzaamheden goed uit kunnen voeren en dat de werkzaamheden in deze branche tot minder slijtage van het lichaam leiden vergeleken met intensieve fysieke banen.
Het is wel van belang om ARBO technisch correct te werken en wanneer mogelijk gebruik te maken van middelen zoals een deskbike en rek- en strekoefeningen tussen werktijden door om klachten zoals RSI te voorkomen. Ook is regelmatig sporten erg belangrijk omdat er in veel functies vaak langdurig stil wordt gezeten.
Wanneer jij je houdt aan de volgende voorwaarden blijf je een pre hebben in carrièregroei:
- Upgraden en uitbreiden van je vaardigheden.
- Werk in een vooruitstrevende omgeving met honger naar groei en een unieke positionering d.m.v. content, design en technologie.
- Creëer een persoonlijk netwerk van collega’s professionals en specialisten binnen en buiten de branche. Door proactief (vriendelijk) te discussiëren en elkaar te helpen met vraagstukken blijf je op de hoogte van alle noodzakelijke ontwikkelingen.
Blijf continue werken aan je kennis en ontwikkeling om mee te gaan met alle branche ontwikkelingen om voorop te lopen met de kwaliteit van jouw werk.
“Heb je aanvullende ideeën? Laat dan een reactie achter en reageer op deze blogcast. Bedankt voor je bijdrage.”